جمعه ۰۷ اردیبهشت ۰۳

منظور از طراحی گرافیکی چیست ؟

۶ بازديد
امروزه از دسته طراحی هایی که توانسته است نظر بسیاری از طراحان را به خودش جلب بکند می شود به طراحی های گرافیکی اشاره کرد که بسیار محبوب است. اگر اطلاعات زیادی در ارتباط با طراحی های گرافیکی ندارید ، در ادامه ی این مقاله همراه من باشید تا به بررسی بهترین طرح های گرافیکی موجود بپردازیم که در اکثریت سایت ها و  شیوه های طراحی استفاده شده است. در واقع طراحی گرافیکی به یک موضوع خاصی خلاصه نمی شود و به مجموعه فرایند هایی که یک شخص برای طراحی کردن طی می کند را طراحی های گرافیکی می گویند به طور مثال تایپوگرافی یک نوع طراحی گرافیکی است که بسیاری از طراحان به آن علاقه مند هستند.  

طراحی گرافیک از گذشته تاکنون


ظهور اولین طرح های گرافیکی
اولین استفاده از ارتباط بصری انتقال ایده ها است. یک نمونه آن نقاشی های درون غارها است که به حدود 15000 سال پیش از میلاد مسیح برمی گردد. مطمئنا آنها به این کار طراحی گرافیک نمی گفتند، ولی ایده اصلی کار یکی است. خطوط تصویری، نمادها و دست خط ها ترکیب شده اند تا یک داستانی را روایت کنند یا پیامی برسانند. امروزه نیز به همین ترتیب است.

اولین ابزارها برای ساده سازی طراحی

اما حال جلوتر می رویم یعنی 105 سال قبل از میلاد مسیح. یک سیاستمدار چینی به نام سایلون اولین نوع کاغذ را اختراع کرد. این اختراع منجر به تشکیل اولین شکل های چاپ شد. کاغذ، کشیدن آثار هنری و نوشتن متن هارا خیلی ساده تر کرد.

اما نقطه اصلی دنیای طراحی یوهان گوتنبرگ در سال 1450 بعد از میلاد است. گوتنبرگ دستگاه تایپ متحرک را ساخت. بدین ترتیب دیگر لازم نبود به صورت دستی چیزی را نوشت.

کاربردهای رایج طراحی گرافیک

کاربردهای رایج طراحی گرافیک شامل هویت (لوگو و نام تجاری)، انتشارات (مجلات، روزنامه‌ها و کتاب‌ها)، تبلیغات چاپ، پوسترها، بیلبوردها، گرافیک وب‌سایت و عناصر، علائم و بسته‌بندی محصولات است. به عنوان مثال، بسته‌بندی محصول ممکن است شامل یک لوگو یا دیگر آثار هنری، متن‌های سازمان‌یافته و عناصر طراحی خالص از جمله عکس‌ها، اشکال و رنگ باشد که ساختار متحد قطعه را شکل می‌دهند. ترکیب‌بندی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحی گرافیک است، به ویژه هنگامی که موضوع استفاده از مواد موجود از قبل یا عناصر متنوع مطرح است.

تعریف هنر طراحی گرافیک

تعریف هنر طراحی گرافیک در طول زمان بنا به انتظاری که از بازخوردهای بصری کارآمد در هر زمان است تغییر می‌کند و نو به نو می‌شود. در این میان مقتضیات زمان و چالش‌ها و تغییرات اجتماعی و سیاسی و به تبع آن تغییرات فرهنگی به‌طور مستقیم باعث ایجاد تعبیر و تعریفی نوظهور از هنر می‌شود تا جایی که در عصر حاضر باید پذیرفت که مفاهیم عمیق‌تر و گسترده‌تری مانند «ارتباط تصویری» خرده مفاهیم دیداری و نشانگان سنتی بصری را در خود هضم می‌کند و مفهوم ذهن آشنای «طراحی گرافیک» را به نوعی در دل خود مستتر دارد

در فارسی واژه «طراحی» را در ترجمه «Design» به کار می‌برند. این ترجمه چنانچه به معنای نقشه کاری باشد، صحیح است؛ ولی اگر طراحی به معنای کشیدن طرحی روی کاغذ، مثل طراحی از روی مدل باشد، ترجمه درستی نیست.

وظایف یک گرافیست شامل موارد زیر می‌شود:

برای تعیین بایدها و نبایدهای هر پروژه ملاقاتی با کارفرما دارد.
به مشتریان خود، در مورد استراتژی‌هایی برای دستیابی به طیف وسیعی از مخاطبان، توصیه‌هایی ارائه می‌دهد.
پیامی که طرح باید به مخاطب ارائه دهد را بیان می‌کند.
تصاویری خلق می‌کند که تمام ویژگی‌های یک محصول را نشان می‌دهند و همچنین پیام مد نظر کارفرما را منتقل کنند.
گرافیست از طراحی بنر تا طراحی صفحات وب و لوگو را انجام می‌دهد.
با مهارت در استفاده از ابزارهای گرافیک، طرح‌های خود را می‌زند.
رنگ‌ها، تصاویر، سبک متن و قالب‌بندی طرح را انتخاب می‌کند.
طرح‌ها را در هر مرحله به مشتری خود نشان می‌دهد.
تغییرات خواسته شده مشتری و کارفرما را در طرح نهایی اعمال می‌کند.
قبل از چاپ یا انتشار، طرح‌ها را از نظر هرگونه خطا بررسی می‌کند.
رشته طراحی گرافیک می‌تواند شما را به چه سمت‌های شغلی برساند؟

سمت‌های شغلی بسیاری وجود دارد که می‌توانید یکی از آنها را انتخاب کنید:

مدیر تیم‌های خلاق – می‌توانید یک تیم خلاق که کار آن طراحی محصول، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی و تصاویر بصری است را مدیریت کنید.
مدیر هنری – می‌توانید گروهی از هنرمندان و تصویرگران را برای ارائه به موقع کارهای مشتریان مدیریت کنید.
مدیر تولید هنری – می‌توانید تیم‌های تولید کارهای هنری را با تمرکز بر بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها مدیریت کنید.
طراح بسته‌بندی – می‌توانید طراحی بسته‌های محصولات فیزیکی را بر عهده بگیرید.
طراح هویت برند – می‌توانید هویت برند را برای سازمان‌های مختلف طراحی کنید.
طراح لوگو – با توجه به کار و هویت برند، برای سازمان و کسب و کاری لوگو طراح می‌کنید. البته طراحی هویت برند و لوگو دو مقوله جدا از هم هستند و شما از هر کدام در طراحی دیگر می‌توانید استفاده کنید.
طراح رابط کاربری – در طراحی وب‌سایت‌ها، می‌توانید رابط کاربری را شما طراحی کنید.
طراح وب – گرافیست‌ها با توجه به دید هنری و خلاقانه‌ای که دارند می‌توانند وب‌سایت را طراحی کنند.
تولید محتوا – با توجه به نوع فعالیت گرافیست، او می‌تواند تولید کننده محتوای بصری و ویدیویی نیز باشد.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.