یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

چگونه لوگوی مناسب خود را طراحی کنیم

۷۰ بازديد
شاید با خود فکر کنید که طراحی یک لوگو کار خیلی ساده و راحتیه اما مسئله اینجاست طراحی لوگو کار بسیار پیچیده ای است و لازم است تا با فکر و تحقیق کامل انجام شود ، در این جا در تمام نکاتی که برای طراحی بوگو نیاز است را با هم بررسی خواهیم کرد . پس قبل از آن کهلوگویی را برای خود طراحی و انتخاب کنید توصیه می کنم ابتدا این مطالب را بخوانید سپس مطابق با این نکات مناسب ترین لوگو را انتخاب کنید .  از جمله از این موارد می توان به مطابقت کامل لوگو با کسب و کار ، انتخاب رنگ و طرح مناسب ،ساده بودن طرح ، ماندگار بودن لوگو و ... اشاره کرد .
پس اگر می خواهید با نکات مهم طراحی لوگو آشنا شوید توصیه می کنم تا انتهای این مطلب همراه من باشید . 


هویت برند خود را تعریف کنید

لوگوی شما باید بتواند شخصیت برندتان را به مخاطب انتقال بدهد؛ به این منظور، ابتدا خودتان باید شخصیت خاصی برای برند خود قائل باشید. پس از درک عواملی که باعث خاص شدن و منحصربه‌فرد بودن برند شما می‌شوند، بهتر و آسان‌تر می‌توانید انتخاب‌هایی داشته باشید که مکمل و تقویت‌کننده آن عوامل هستند. برای تعریف هویت و شخصیت برند خود به سؤالاتی با مضامین زیر پاسخ بدهید:

• چرا این کسب‌وکار را به راه انداختیم؟
• باورها و ارزش‌هایی که برای ما به‌عنوان یک شرکت اهمیت دارند کدم‌اند؟
• در چه زمینه‌ای از بقیه بهتر هستیم؟
• عامل خاص بودن ما چیست؟
• اگر می‌توانستیم برندمان را در سه کلمه تعریف کنیم، آن سه کلمه چه می‌بود؟
• سه کلمه‌ای که می‌خواهیم مردم با آن‌ها ما را تعریف کنند چیست؟

رنگ
انتخاب یک رنگ مناسب برای آرم شما، نقش مهمی در معرفی شما از تجارتتان بازی می‌کند. رنگ سازمانی شما و یا رنگ لوگوی شما باید منعکس کننده تصویری باشد که می‌خواهید در ذهن مخاطب ایجاد کنید. آیا می‌خواهید از نظر مشتری جذاب باشید؟ می‌توانید از رنگ زرد و نارنجی استفاده کنید؛ مانند نشان واره McDonalds اگر دوست دارید متعهد و قابل اعتماد به نظر بیاید از رنگ آبی و خاکستری استفاده کنید. رنگ‌ بنفش و سبز در طرح ها، انتقال دهنده‌ی مفهوم پیرامون‌گرایی و خلاق بودن هستند. رنگ قرمز و مشکی هنگامی مورد استفاده قرار می گیرد که قصد دارید منحصر به فرد و قدرتمند دیده شوید.

طرح خود را تبدیل به گنج کنید

استفاده از طرح فرصتی است که ما بتوانیم درخششی در زندگی خود ایجاد کنیم. اما مهم‌تر از همه ضبط ایده‌های مختلف طراحی در مغز ما سریع‌تر از هر دستگاه دیجیتالی می‌باشد. بنابراین اگر شب با ایده‌ای در سر از خواب بیدار می‌شوید قلم و کاغذ یک راه ایده‌آل برای به یاد آوردن آن طرح است. طرح‌بندی همچنین باعث می‌شود شکل‌ها را راحت‌تر پیاده کنید. برای ثبت دیجیتال یک طرح همیشه وقت هست اما همان زمان که ایده‌ای به ذهن شما می‌رسد باید آن را طراحی کنید و بعد آن را به صورت دیجیتال پیاده‌سازی کنید.

طرحتان باید ساده باشد
یکی از اصول طراحی لوگو ی خوب این است که مفهومی ساده داشته باشد. بهترین لوگو، لوگویی است که به بیننده حسی آنی و شفاف از «شما» بدهد و تمیز و عاری از در هم ریختگی باشد. به طور کلی، هر چه ساده‌تر بهتر؛ سادگی تاثیرگذارتر است. یادتان باشد که از لوگو به شیوه‌های مختلف، در سکوهای مختلف و در فرمت‌ها و اندازه‌های گوناگون استفاده می‌شود، بنابراین جزئیات پیچیده گم می‌شوند.

لوگوی قوی عناصر و المان‌های کمی دارد که هر کدامشان را می‌توان به سادگی شناسایی کرد و در انتقال حرفی که می‌خواهید بزنید، نقش دارند. اگر عناصری در لوگوی خود دارید که نقشی در کلیت طرح ندارند، آن‌ها را دور بریزید. بنابراین، اولین و مهم‌ترین اصل در طراحی لوگو، خودداری از پیچیدگی و ساده کردن طرح لوگو تا حد امکان است. طراح باید اطمینان حاصل کند که مخاطبان می‌توانند پیام کسب و کار را از طریق طرح لوگو بفهمند.

لوگوهای پیچیده با رنگ‌ها، فونت‌ها و عناصر تزئینی بسیار می‌تواند باعث حواس‌پرتی بیننده شود و یک طرح ساده نیازی به توضیح کارشناسی ندارد و حتی بینندگان معمولی نیز می‌توانند فوراً پیام لوگو را بفهمند.

ماندگاری در ذهن
یک لوگو باید در عین سادگی، آنقدر جذاب طراحی شود که در ذهن افراد باقی بماند. سادگی و جذابیت در کنار یکدیگر کمک می‌کنند تا یک لوگو برای مدت طولانی در ذهن بیننده حک شود و ذهن او را درگیر خود کند.
توجه داشته باشید که افراد ترجیح می‌دهند از برندی خرید کنند که برایشان آشنا باشد.

تاثیررنگ ها در طراحی لوگو
هر رنگی یک پیامی به مخاطب می رساند و قبل از طراحی لوگو باید همه ویژگی های لوگو را با نام تجاری خود در نظر بگیرید.از رنگها به روشی برنامه ریزی شده استفاده کنید رنگ ها نقش تعیین کننده ای در تعیین پیام یک برند دارند. به عنوان مثال ، اگر از رنگ قرمز به عنوان رنگ اصلی در طراحی لوگو خود استفاده می کنید ، پیام برند را پرخاشگر ، جسورانه ، پرشور و پرانرژی می کند . این بدان معنی است که نام تجاری قصد دارد مشتریان جوان را هدف قرار دهد . اگر رنگ آبی در طراحی به کار برده شود ، احساس هوش و یکدستی را برمی انگیزد .

خط هنری
خط هنری توسط بسیاری از طراحان گرافیک به عنوان یکی از جالبترین روش های طراحی لوگو در نظر گرفته شده است . هنر خط بیشتر برای ایجاد لوگوهای ساده استفاده می شود این تکنیک فقط شامل خطوط است این باعث می شود چنین لوگوهایی منحصر به فرد و به یاد ماندنی شود. خط هنری تصویری است که شامل خطوط مستقیم و منحنی است. این خطوط از طریق ابزار قلم در ایلاستریتور کشیده می شوند .

یادگیری طراحی لوگو

اگر شما دانشجوی گرافیک هستید، طراحی لوگو را در دانشگاه آموزش خواهید دید و این آموزش ها نیازمند به روز شدن با استانداردهای جهانی است، بنابراین لازم است تا مطالعات خود را در سایت های بین المللی، مقالات معتبر و کتاب ها گسترش دهید و نمونه های موفق طراحی لوگو را بررسی و ارزیابی کنید.

همچنین اگر به طراحی لوگو علاقه مند هستید و دانشجوی رشته گرافیک نیستید، شما میتوانید در آموزشگاه های هنر آموزش های لازم را ببینید.

اصول طراحی لوگو

1- سادگی لوگو

بوگو باید ساده، بامفهوم و به دور از هر بهم ریختگی باشد. لوگوی قوی عناصر و المان‌های کمی دارد که هر کدامشان را می‌توان به سادگی شناسایی کرد و در انتقال حرفی که می‌خواهید بزنید، نقش دارند. در واقع لوگوی شما باید بدون حضور شما مفهوم را مخاطبتان برساند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.