شنبه ۱۵ اردیبهشت ۰۳

نکات انتخاب نام دامنه و وب سایت

۹۰ بازديد

مطمئنا کسی که کار طراحی سایت و کار هایی همچون ساخت وب ساخت و ... را انجام داده باشد برای شما این چالش به وجود آمده است که نام دامنه و وب سایت را چه بگذارید ف شاید در نگاه اول کار راحتی است اما در واقع کار کمی پیچیده ای است چرا که نمی توان هر نامی را برای آن ها انتخاب کرد لازم است تا نام انتخاب شده بر اساس نکات و ضرورت هایی باشد تا مشکلی ایجاد نشود و مناسب باشد ، در ادامه شما را با نکاتی که لازم است در انتخاب نام دامنه و وب سایت مد نظر خود قرار دهید را باری شما شرح داده ایم تا براساس ان ها بتوانید نامه را برای دامنه و وب سایت خود انتخاب کنید که از همه لحاظ مناسب باشد و لطمه ای به سایت یا دامنه شما وارد نکند .  

نام دامنه باید مرتبط به کسب و کارتان باشد

در انتخاب نام دامنه خود حتما به این دقت کنید که مرتبط به کسب و کارتان باشد. اگر نام دامنه وب سایت تان مرتبط با حوزه کاری تان نباشد ممکن است در برندسازی تان مشکل ساز شود. البته خیلی از کسب و کارها از نام های خیلی خاص استفاده می کنند که هیچ شباهتی به کارشان ندارد ولی همیشه پیشنهاد می شود نام دامنه ای را انتخاب کنید که مرتبط با کسب و کارتان باشد.

این کار باعث می شود مخاطبانتان آدرس وب سایت تان را همیشه به خاطر بسپارند و به این ترتیب به برندسازی تان هم کمک می شود.

به عنوان مثال اگر در زمینه طراحی سایت کار می کنید بهتر است از کلمه web در نام دامنه خود استفاده کنید. یا اگر کلینیک زیبایی دارید بهتر است از نام clinic در دامنه خود استفاده کنید.

خط تیره و اعداد در دامنه ممنوع!

یکی از اشتباهاتی که خیلی از افراد تازه کار در انتخاب دامنه وبسایت خود و یا شرکت شان مرتکب می شوند، این است که وقتی نام انتخابی آن ها قبلاً انتخاب شده است، از خط تیره برای ساختن یک دامنه منحصر به فرد کمک می گیرند. به مثال زیر دقت کنید:
فرض می کنیم من می خواهم یک فروشگاه آنلاین گل فروشی راه اندازی کنم. نامی که من برای تجارت آنلاین (E-Commerce) خود در نظر گرفتم GolForoush.com است. اما نا امیدی در من زمانی شکوفه می زند که می بینم قبل از من، شخص یا شرکت دیگری این دامنه را به ثبت رسانده است. حال من برای آن که هوش خود را اثبات کنم (!)، یک خط تیره بین Gol و Foroush می گذارم تا دامنه ای به صورت Gol-Foroush.com داشته باشم.

شاید در ابتدا ایده ای این چنین خردمندانه به نظر برسد، اما تجربه سالیان اخیر وبمستر ها نشان داده که به یاد سپردن دامنه ای با خط تیره برای کاربران سخت خواهد بود. در ضمن من ممکن است نا خود آگاه، مقدار قابل توجهی از بازدید کنندگان سایت خود را به دامنه رقیب بفرستم. زیرا کاربران به صورت پیش فرض دامنه را بدون خط تیره تایپ می کنند، و طبیعتاً سر از وبسایت رقیب من در خواهند آورد.

حتما از پسوند دامنه com. استفاده کنید

دامنه های com. متداول ترین دامنه های انتخابی هستند و اکثر وبمستر های از این دامنه برای راه اندازی وب سایت خود استفاده می کنند. کلمه.com مخفف شده ی کلمه commercialمی باشد که به معنای تجاری است و کسانی که از این دامنه استفاده می کنند وب سایت آنها مربوط به فعالیت های تجاری می باشد.

اما به دلیل انتخاب تمامی وبمسترها دیگر فقط سایت های تجاری از این دامنه استفاده نمی کند، حتی اگر به دنبال ایجاد یک تجارت آنلاین بلند مدت نیستید هم چیزی بهتر از عبارت com. در ادرس سایت شما وجود نخواهد داشت.
هر چند استفاده از .org یا .net نیز گزینه های خوبی می باشند اما تصاحب یک نام تجاری به همراه com. یا نام تجاری معادل آن برای مقاصد بازاریابی شما یک امر مهم و اساسی می باشد.

قوانین ثبت دامین ir

حداقل طول دامین 3 حرف و حداکثر 63 حرف می باشد. 
تنها استفاده از حروف و ارقام و نشانه (-) مجاز می باشد. 
در صورت تمایل به ثبت نام دامین ها با مفهوم مذهبی مجوز کتبی وزارت ارشاد مورد نیاز است .
ثبت دامین هایی که تداعی کننده فعالیت های غیرقانونی و اعمال مغایر با قوانین به کلی ممنوع می باشد. 
ثبت دامین با نام پسوند های عمومی مانند aero, arpa, biz, com, coop, edu, gov, info, int, mil, museum, name, net, org ,pro ممنوع می باشد.
ثبت دامین با نام های مرتبط با اینترنت ممنوع می باشد.
ثبت دامین با نامهای ایران، اسامی استانها، شهرستان ها و شهرها و کد آنها ممنوع می باشد. 
ثبت دامین با اسامی ملی مانند نام مشاهیر، اماکن عمومی و وقایع ملی تنها با مجوز وزارت ارشاد مجاز می باشد. 
ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی 10 رقمی جهت ثبت دامین الزامی می باشد.

در نام دامنه خود از کلمه کلیدی تان استفاده کنید

استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه همیشه هم مهم نخواهد بود. اما یکی از فاکتورهای مهم در سئو است. در واقع با استفاده از کلمه کلیدی اصلی تان در نام دامنه گوگل راحت تر می تواند حوزه کاری شما را تشخیص دهد. اما همانطور هم که گفتم خیلی مهم نیست!

خیلی از کسب و کارها از کلمه کلیدی شان در نام دامنه خود استفاده نکرده اند ولی همچنان رتبه های خوبی را در گوگل دارند.

ولی اگر امکانش بود سعی کنید از کلمه کلیدی اصلی تان در نام دامنه خود استفاده کنید.

به عنوان مثال اکثر وب سایت هایی که در حوزه سئو فعالیت می کنند را اگر دیده باشید از کلمه seo در آدرس وب سایت خود استفاده کرده اند.

البته این مورد هم مشابه به مورد قبلی است. اگر سعی کنید انتخاب نام دامنه خود را مرتبط با حوزه کاری تان انجام دهید احتمال اینکه از کلمه کلیدی اصلی هم استفاده کنید بالا می رود.

دامنه را تا حد ممکن کوتاه انتخاب کنید.

دامنه های کوتاه به طور عمومی راحت تر به ذهن سپرده می شوند. درست است که دامنه ی یک وبسایت، باید ارزش ها و فعالیت های یک برند را به معرض نمایش بگذارد، اما نباید نوشتن کلمات متعدد موجب طولانی شدن بیش از حد دامنه گردد. برای روشن تر شدن اهمیت کوتاهی Domain، یک وبسایت موفق ایرانی را مثال می زنیم.
بستر پخش ویدیو ی تی وی پلاس، امروزه جزء برترین سایت های اخبار و رویداد های هنرمندان و به اصطلاح سلبریتی ها به شمار می رود. این وبسایت در ابتدای فعالیت خود با دامنه RitmeZendegi.com فعالیت خود را آغاز نمود. اما پس از گذشت زمان نه چندان طولانی، دامنه کوتاه و صد البته هوشمندانه تر Plus.ir را برای خود برگزید.
در حقیقت بخش مهمی از برندینگ یک تجارت، در همان ابتدای معرفی به کاربر توسط نامه دامنه ی اتفاق می افتد. اگر مخاطب با یک نام مختصر و مفید که فعالیت کسب و کار شما را به بهترین نحو شرح می دهد روبرو گردد، نظر مثبت اولیه ی او نسبت به سایت تان جلب خواهد گردید

از عبارات و کلمات رایج و یا خاطره انگیز استفاده کنید

بازاریابی محاوره ای بهترین روش موجود در حال حاضر می باشد.
اگر می خواهید به گسترش و توسعه سریع تر برند خود نزدیک شوید نام تجاری خود را به گونه ای انتخاب کنید که در یادها باقی بماند. داشتن یک وبسایت قوی و عالی به شما کمکی نخواهد کرد زمانی که هیچکس نام تجاری شما را به یاد نمی آورد البته در این بین بحث آگاهی از برند هم مطرح خواهد شد که در مقالات جداگانه ای به طور کامل به آن پرداخته شده است که من پیشنهاد میکنم حتما آن را مطالعه بفرمایید.

 پسوند های مناسب

از پسوند مناسب برای ثبت دامنه استفاده کنید. بهتر است پسوند های مناسب نوع فعالیت شرکت برای سایت انتخاب نمایید. بطور مثال برخی از پسوندها و کاربرد آنها در ادامه آمده است:

Co : مناسب برای ارگان ها و شرکتها و تجارتها

info : سایتهای خبری و اطلاع رسانی

net : سایتهای فنی و زیرساختهای اینترنت

org : مناسب برای سازمانهای غیرتجاری و غیرانتفاعی

biz : مناسب برای سایتهای تجارت الکترونیکی

me : مناسب برای وبلاگ، رزومه و یا سایتهای شخصی

دید وسیعی برای انتخاب نام دامنه خود داشته باشید

همانطور که قبلا هم اشاره کردم به فکر برندتان باشید. اگر قصد دارید برندسازی کنید و برندی خلق کنید که تا ابد در ذهن مخاطبان تان بماند کمی بیشتر در مورد انتخاب دامنه وب سایت خود فکر کنید و وقت بگذارید.

تمام مواردی که تا اینجا بهش اشاره کردم رابطه مستقیم با برندی سازی شما از طریق نام دامنه وب سایت تان دارد.

نامی برای وب سایت خود انتخاب کنید که بعد از مدتی از انتخاب آن پشیمان نشوید. بهتر است انتخاب نام دامنه خود را مطابق با اهداف و فعالیت هایی که در آینده قصد انجام آن را دارید انجام دهید.

به عنوان مثال اگر هم اکنون فروشگاه محصولات دیجیتال دارید و در آینده قصد دارید محصولات متنوع دیگری را هم عرضه کنید بهتر است نام دامنه خود را فقط مختص به محصولات دیجیتال انتخاب نکنید! البته این فقط یک مثال بود.

 













تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.