یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

طراحی سایت با فلاتر خوبه ؟

۱۴ بازديد
زبان برنامه نویسی فلاتر را می شود در واقع یکی از بهترین زبان های پیشگام در طراحی و ساخت UI دانست . این زبان اخیرا توانتسه است خودش را در طراحی سایت هم نیز جای بیندازد و خودش را به یکی از بهترین پرطرفدار ترین و بهترین زبان های برنامه نویسی در بازار تبدیل بکند. اگر شما هم همانند من قصد دارید تا با این زبان برنامه نویسی و یا همان فریم وریک برنامه نویسی طراحی سایت آشنا بشوید در ادامه ی این مقاله همراه من باشید تا این زبان برنامه نویسی را در حوزه ی طراحی سایت بررسی بکنیم. همچنین به بررسی پرسش طراحی سایت با فلاتر خوبه ؟ هم نیز می پردازیم و آن ها را برای خرید برررسی می کنیم. بسیاری از افرادی که قصد طراحی با فلاتر را دارند در تصمیم خود مطمئن نیستند و در بخش طراحی سایت با جاوا اسکریپت و طراحی آن با فلاتر دچار شک و اشتباه می شوند. 

 فلاتر (Flutter) چیست؟

فلاتر یک فریمورک مشهور برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، وب و دسکتاپ هست که در سال ۲۰۱۷ اولین نسخه‌اش توسط گوگل منتشر شد. اگر اولین صفحه از مستندات فلاتر رو مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که شرکت گوگل، فلاتر رو یک Ui Toolkit معرفی کرده (ابزاری برای توسعه رابط کاربری).

چرا فلاتر ابزاری برای توسعه رابط کاربری معرفی شده؟

بر خلاف فریمورک‌های مشهور دیگه در زمینه توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، فلاتر کدهای مربوط به پیاده سازی رابط کاربری شما رو تبدیل به کدهای پلتفرم Native نمی‌کنه بلکه تمامی اجزای تشکیل دهنده رابط کاربری رو خودشون از صفر پیاده سازی کردند و مستقیما توسط یک موتور گرافیکی ۲ بعدی به نام Skia رندر میشن. اما بقیه بخش‌های تشکیل دهنده اپلیکیشن مثل کار با api‌های پلتفرم (مثلا بلوتوث، دوربین یا file manager) کاملا با زیرساخت نیتیو پیاده میشن. به همین دلیل گوگل، فلاتر رو یک فریمورک Ui معرفی می‌کنه. طبق تجربه‌ای که من داشتم، سرعت رندر رابط کاربری‌های پیچیده و انیمیشن‌ها، سرعتی حتی بیشتر از native در اندروید داشت. دلیلش هم اینه که درصد بسیار زیادی عملیات رندرینگ توسط GPU و موتور گرافیک Skia انجام میشه.

اسکیا Skia چیست؟

اسکیا (Skia) یک کتابخانه متن باز (Open Source) ۲ بعدی است که روی پلتفرم‌های مختلف که سخت افزار و نرم افزاهای مختلفی دارند، تونایی اجرا دارد. در واقع Skia مثل یک موتور گرافیکی (Graphic Engine) عمل می‌کنه و جالبه بدونید در نرم افزارهایی مثل Google Chrome، Firefox، Android، Flutter، Chrome Os و بسیاری از پلتفرم‌های دیگه، برای اجرای انیمیشن‌ها و رندرینگ از اسکیا استفاده می‌کنند.

زبان دارت (Dart) چیست؟

دارت زبانی هست که توسط گوگل برای توسعه نرم افزارهای سمت کلاینت طراحی شد ولی برای توسعه بک اند (Back End) وب و اپلیکیشن‌های دسکتاپ هم قابل استفاده است. دارت یک زبان شی گرای کامپایلری با قابلیت Garbage Collection سریع با شیوه نگارش شبیه C هست. این زبان هم می‌تونه به زبان ماشین و هم جاوا اسکریپت کامپایل بشه.

زبان Dart قابلیت‌های منحصر به فردی داره که بسیار برای من جذاب بودند، مثلا اینکه به دو روش JIT (JUST IN TIME) و AOT (Ahead Of Time) می‌تونه کامپایل بشه اونم مستقیما به زبان ماشین!

JIT: یعنی زمان اجرا. این کامپایلر رو موقع توسعه و تست اپ استفاده می‌کنید و به این شکل کار می‌کنه که یک ماشین مجازی (Virtual Machine) ساخته می‌شه و کدهای شما رو زمان اجرا به زبان ماشین کامپایل می‌کنه و از قابلیت‌هاش اینه که بعد از هر تغییر با ذخیره کدها، تغییرات روی پروژه لحاظ می‌شه. همچنین به راحتی می‌تونید debug کنید. سرعت اجرای نرم افزار در jit به دلیل کامپایل زمان اجرا بسیار پایین‌تر از AOT هست. به همین دلیل فقط مناسب فاز توسعه و تست نرم افزار هست.
AOT: این نوع کامپایل رو باید زمانی استفاده کنید که مرحله توسعه و تست نرم افزارتون به اتمام رسیده و می‌خواید اپلیکیشن یا کدهای بک اند خودتون رو منتشر کنید. این کامپایلر تمامی کدهای شما رو بازبینی و سپس در یک فاز مستقیما به زبان ماشین تبدیل می‌کنه. به همین دلیل بعد از کامپایل به روش AOT سرعت شروع و اجرای نرم افزارتون به شدت افزایش پیدا می‌کنه.

بخش‌های برنامه‌نویسی وب

در کل برنامه‌نویسی وب دو بخش است:

1- برنامه نویسی Front End

شخصی‌ که برنامه‌نویسی سمت کاربر را انجام می‌دهد، برنامه نویس Front End است. این قسمت از سایت، بخشی است که کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند. به این قسمت ویترین وب سایت نیز می‌گویند.

2- برنامه نویسی Back End

آن قسمت از نرم‌افزار تحت وب یا وب سایت که قابل مشاهده توسط کاربر نیست Back End نام دارد. فردی که این بخش را توسعه می‌دهد، برنامه‌نویس Back End نام دارد.

در قسمت‌های قبلی متن گفتیم افرادی هستند که می‌توانند هم قسمت ظاهری وب سایت را طراحی کنند و هم کدنویسی پشت صحنه آن را انجام دهند، در اصطلاح به این اشخاص برنامه‌نویس Full Stack گفته می‌شود. این برنامه‌نویسان به تنهایی می‌توانند پروژه‌های طراحی سایت را به طور مستقل به پایان برسانند.

زبان‌های برنامه‌نویسی سمت کلاینت: این قسمت خود به زبان‌های برنامه‌نویسی Html، جاوا اسکریپت، Css و جی‌کوری تقسیم بندی می‌شود.
زبان‌های برنامه‌نویسی سمت سرور: زبان‌های برنامه‌نویسی پایتون، php و asp نیز جز این قسمت هستند.
فلاتر پروژه محور
در دوره آموزش برنامه‌نویسی موبایل با فلاتر، محیط برنامه‌نویسی اندروید استودیو است. این دوره مناسب برای همه افرادی است که به برنامه‌نویسی علاقه‌مند هستند.

با یادگیری این تکنولوژی، می‌توانید کار در این حوزه و آینده آن را به دست داشته باشید و با سهولت در بازار کار مشغول به برنامه‌نویسی شوید.

فراگیری برنامه‌نویسی فلاتر برای وب به دوره پیش نیاز احتیاجی ندارد اما اگر با دیگر زبان‌های برنامه نویسی کار کرده باشید راه آسان‌تری پیش رو خواهید داشت. در زمان یادگیری برنامه‌نویسی موبایل با فلاتر، پروژه هایی کوچک اما در عین حال بسیار کاربردی به شما محول خواهد شد که برای درک بهتر دوره، بسیار مفید و موثر خواهند بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.