یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

تایپوگرافی (Typography) چیست ؟

۵۷ بازديد
اگر برایتان سوال است که تایپوگرافی چیست و یا چه کاربردی دارد بهتر است تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید تا جواب سوال خود را پیدا کنید ،یک طراحی خوب باید بتواند به طور حرفه ای به تایپوگرافی مسلط باشند تا بتواند یک طراح خوب شناخته شود . قطعا توجه به مراحل تایپوگرافی و کیفیت انجام آن می توانید بین یک طراحی خوب و بد تفاوت ایجاد کند .نکات مهمی در تایپوگرافی اهمیت دارد که در ادامه می توانید با این نکات آشنا شوید .  برخی تایپوگرافی را تنها هنر بزرگ و کوچک کردن فونت ها می دانند اما باید بگوییم که تایپوگرافی تنها به این کار ها مختص نمی شود و موارد دیگر هم شامل می شوند ه ان ها بررسی خواهیم کرد . 


تایپوگرافی چیست؟

برای معنا کردن این واژه بهتر است ریشه‌ی این عبارت را بررسی کنیم. تایپوگرافی (Typography) از دو واژه‌ی تایپ و گراف (نمایش تصویری و هندسی) تشکیل شده است. بنابراین می‌توان متوجه شد که تایپوگرافی به هنر چیدمان تایپ و فونت برای رسیدن به یک زبان تصویری گفته می‌شود.

یا می‌توان گفت تایپوگرافی یعنی پردازش متن، نوشتن کلمه و حروف به شکلی که بار تصویری بالایی داشته باشد. کاربرد تایپوگرافی را در صنعت چاپ، گرافیک و طراحی بسیار دیده‌اید. برای نمونه در ادامه چند لوگو معروف ایرانی که به کمک تایپوگرافی ساخته شده‌اند را مشاهده می‌کنید.

سایز در تایپوگرافی

تمام قلم ها باهم برابر نیستند. برخی از آنها پهن و درشت هستند و برخی نازک و باریک…
بنابراین کلماتی که استفاده میکنید باید بدانید چه میزان از صفحه را اشغال میکنند.
ارتفاع هر کارکتر به عنوان x-height شناخته میشود .
هنگام ساخت انواع تایپو گرافی معمولا برای هم اندازه کردن از آن استفاده میکنند.
عرض هر کاکتر را set width میگویند. این قسمت برای اندازه حروف و فاصله بین حروف دیگر کاربرد دارد.
اما رایج ترین روش اندازه گیری سیستم نقطه ( Point ) است که به قرن ۱۸ میلادی میرسد. یک نقطه که ۱/۷۲ اینچ است.
۱۲ نقطه یک حرف را میسازد. نوع سایز آن متغیر است .
به حالت اینچ, میلیمتر و یا پیکسل میتواند باشد.

کالیگرافی(خوشنویسی) چیست و چه تفاوتی با تایپوگرافی دارد؟

خب حالا که با ویژگی های تایپوگرافی آشنا شدید بد نیست در مورد کالیگرافی (Calligraphy) هم بیشتر بدانید. متاسفانه در خیلی از جا ها تایپوگرافی و کالیگرافی را یکی می دانند و یا حتی بعضی ها کالیگرافی را فقط سایه زدن حروف می دانند. همانطور که قبلا هم اشاره کردم هدف تایپوگرافی بیشتر خوانایی و در کنار آن زیبایی حروف است در صورت که کالیگرافی بر زیبایی تمرکز بیشتری دارد و ممکن است متن نامفهوم باشد و خوانایی چندانی نداشته باشد.

تایپوگرافی چگونه ایجاد می‌شود؟

اگر بخواهیم مراحل کار را بررسی کنیم همه چیز از یک نوشته ساده و تایپ شروع می‌شود. واژ‌ه‌ای تایپ می‌شود، بعد از آن با تغییر فونت، سایز و رنگ، نوشته ظاهر جدیدی می‌گیرد. سپس زمان هنرنمایی و نمایش خلاقیت طراح می‌رسد! باید با استفاده از کشیدگی‌ها، چرخش‌ها، خمیده کردن، ترکیب فونت و… ظاهر فونت اولیه به یک هنر مصور و تایپوگرافی تبدیل شود.


کاربرد تایپوگرافی در طراحی وب‌سایت

احتمالاً اکنون که به سوال تایپوگرافی چیست؟ پاسخ دادیم می‌پرسید خب کاربردش در طراحی سایت چیست؟ در ابتدا به نظر می‌رسد این هنر فقط در کارهای گرافیکی و طراحی لوگو کاربرد دارد. اما اگر شما یک طراح وب‌سایت هستید باید برای طراحی رابط کاربری و ایجاد بهترین UX تا حدودی با این علم آشنا باشید.


نکات طلایی تایپو گرافی در زمینه طراحی سایت

مهمترین عامل در زمینه تایپوگرافی خوانایی است . خوانایی را نباید فدای یک فونت بهتر کنید . طرح تایپوگرافیکی که قابل خواندن نباشد به درد کسی نمیخورد .
تایپوگرافی ساده اما تاثیر گذار باید باشد . یک تایپوگرافی ساده در زمان صرفه جویی میکند خواندنش راحت تر و زمان لود شدن آن کمتر زمان می برد اما این به این معنی تاکید بر استفاده از سبک های مینیمالیستی در طراحی تایپو گرافی نیست .
در طراحی سایت و استفاده از تایپو گرافی نکات زیر را در نظر داشته باشید:

استفاده از حالت BOLDفونت ها

استفاده درست از رنگ های متضاد با محیط در تایپو گرافی برای ایجاد Contrast
تایپو گرافی دوحالت دارد که نباید با هم اشتباه گرفته شود . تایپوگرافی تاثیرگذار را با تایپوگرافی زرق و برق دار نباید استفاده کرد . فونت های ساده حس شفافیت و اعتماد را القا می کنند .

سبک دست نوشته بر روی لایه عکس از مکمل های خوب به منظور استفاده در کنار سبک به کار بردن طرح و نقاشی در طراحی سایت ها، دست نوشته ها می باشند. سعی کنید آنرا به تیترها بزرگ بر روی لایه عکس ها محدود کنید به این منظور که خوانایی دست نوشته ها می تواند مشکل ساز باش

فاصله ی بین حروف و خطوط در تایپوگرافی

یکی دیگر از نکاتی که بسیار بر زیبایی کار شما تاثیر گذار است رعایت کردن فاصله بین حروف و همچین خطوط است. فاصله بین حروف نباید آنقدر کم باشد که بیش از انداره به هم چسبیده باشند و خوانایی را با مشکل مواجه کنند یا اینکه به قدری فاصله زیاد باشد که فونت حالت معمول خود را از دست بدهد و جلوه خوبی نداشته باشد. همین موضوع برای فاصله ی بین خط ها نیز باید رعایت شود، مثلا اگر در خط فارسی خطوط بیش از اندازه به هم نزدیک شوند با توجه به خاصیت های خط فارسی از جمله وجود نقطه ها، سرکش ها و شاید استفاده از فتحه و کسره،این عناصر می توانند با هم تداخل داشته باشند و علاوه بر ناخوانایی که به وجود می آورند، زیبایی کار شما را هم به شدت از بین ببرند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.