یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۰۳

گرافیک رایانه چیست؟

۵۴ بازديد

یکی از سوالاتی که امروزه بیشتر افراد از ما میپرسند در رابطه با گرافیک رایانه است ، در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل شما را با گرافیک کامپیوتری آشنا کنیم . گرافیک رایانه ای کاربردهای متفاوتی دارند و در صنعت ها و حوزه های متفاوتی مورد استفاده قرار میگیرند از جمله آن ها می توان به هوا و فضا ، نقشه کشی ، طراحی سایت ، فیلم سازی و ... اشاره کرد شما با استفاده از گرافیک رایانه ای م یتوانید انواع تصاویر و ویدیو های خود را با وضوح و کیفیت بالایی ویرایش کنید و آن که دلخواه خودتان است آن ها را بسازید .تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل با گرافیت رایانه یا کامپیوتری و و کاربرد ها و ویژگی های آن آشنا شوید .

گرافیک کامپیوتری تعاملی چیست؟


منظور از گرافیک رایانه ای تعاملی، ارتباط دو طرفه بین کاربر و کامپیوتر است. این بدان معناست که کاربر با استفاده از ورودی می تواند تصویر گرافیکی شما را تغییر دهد. بگذارید یک مثال ساده بزنم تا کامل متوجه شوید. همه افراد حداقل یه دفعه بازی فوتبال در کامپیوتر یا دستگاه های بازی را انجام دادید. شما با استفاده از دسته بازی (ورودی) می توانید بازیکن ها (عناصر گرافیکی) را حرکت بدهید. بدین صورت کامپیوتر یا دستگاه بازی سیگنال هایی را از ورودی دریافت می کند و عنصر گرافیکی را طبق خواسته کاربر بلادرنگ تغییر می دهد. کاربر شما می تواند به وسیله ی مجموعه دستور هایی را که برای اجرا در اختیار داشته و هر کدام یک واکنش نسبت به عناصر گرافیکی نشان می دهد، با کامپیوتر ارتباط بر قرار کند.

بررسی اجمالی گرافیک کامپیوتری

عبارت گرافیک ‌کامپیوتری برای توصیف “تقریبا هر چیز در ‌کامپیوتر که متن یا صدا نیست” استفاده میشود. به طور معمول، اصطلاح گرافیک ‌کامپیوتری به چندین مورد اشاره دارد:

نمایش و دستکاری داده های تصویری توسط ‌کامپیوتر
فن آوری های مختلفی که برای ایجاد و دستکاری تصاویر استفاده میشود
مطالعه گرافیک ‌کامپیوتری که زیر شاخه علوم کامپیوتری بوده و به بررسی روشهای تولید و دستکاری محتوای بصری میپردازد.
امروزه گرافیک ‌کامپیوتری، فراگیر شده است. تصاویر‌ کامپیوتری در تلویزیون، روزنامه ها، گزارش های هواشناسی، تحقیقات پزشکی و عملیات جراحی یافت میشوند. یک نمودار با ساختار مناسب میتواند اطلاعات آماری پیچیده را به شکلی قابل درک و تفسیر ارائه دهد. چنین نموداری میتواند برای مصور سازی مقالات، گزارش ها، پایان نامه ها و سایر ابزار ارائه اطلاعات، استفاده میشود.

ابزارهای متعددی برای به تصویر کشیدن داده ها ابداع شده اند. تصویر پردازی ‌کامپیوتری میتواند به چندین نوع مختلف دسته بندی شود: دو بعدی (2D) ، سه بعدی (3D) ، و گرافیک های متحرک. با پیشرفت فن آوری، گرافیک ‌کامپیوتری 3D عمومیت بیشتری یافته، اما گرافیک ‌کامپیوتری 2D همچنان به طور گسترده استفاده میشود. گرافیک ‌کامپیوتری به عنوان شاخه ای از علم کامپیوتر ظهور کرده که به بررسی روش های تولید دیجیتالی و دستکاری محتوای بصری میپردازد. در یک دهه گذشته، سایر حوزه های تخصصی، همچون مصور سازی اطلاعات و مصور سازی علمی، ارتباط بیشتری با تصویر سازی پدیده های سه بعدی (مانند معماری، هواشناسی، پزشکی، زیست شناسی و …) داشته و تأکید آنها بر روی رندرینگ واقعی حجم ها، سطوح، منابع روشنایی و حتی اجزاء متغیر با زمان بوده است.

کار برد گرافیک رایانه

برای گرافیک رایانه کاربرد های وسیعی را میتوان در نظر گرفت. امروزه معمولا از گرافیک برای تصویر سازی و ویرایش تصاویر با دقت بالا یا حتی خلق انواع تصاویر استفاده می گردد، که این تصاویر در انواع تک بعدی، دو بعدی و حتی سه بعدی دسته بندی می شوند.

امروزه با توسعه علوم کامپیوتر نرم افزار های گرافیکی زیاد برای تصویر سازی و سایر کارهای گرافیکی تولید شده است.این نرم افزار ها به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند.

۱.نرم‌افزارهای Raster یا نقشه بیتی که بر اساس پلت‌های رنگ Pixel و نقاط کار می‌کنند همانند Photoshop یا Corel Photo paint

نرم‌افزارهای Vector یا برداری که معمولاً برای ایجاد تصاویر گرافیکی از فرمولهای ریاضی ومعادلات دیفرانسیل بهره می‌برند. همانند Corel Draw یا Adobe Illustrator

ساختار هر دوی این نرم‌افزارها کاملاً با هم متفاوت است. هر چند سخت‌افزارهای Raster را جزو تولید کنندگان تصاویر گرافیکی می‌نامند ولی در واقع گرافیک Raster یا Bitmap ماهیت ویرایشی دارند تا تولیدی و نقطه قوت آنها در ویرایش و فیلتر گذاری بر روی تصاویر است تا خلق یک موضوع گرافیکی.

نرم‌افزارهای گرافیکی

نرم‌افزارهای مورد استفاده در کارهای گرافیکی را می‌توان به دو دستهٔ بزرگ تقسیم کرد:

1.نرم‌افزارهای با کاربرد ویژه

2.نرم‌افزارهای عمومی گرافیکی

نرم‌افزارهای دستهٔ اوّل را برای افرادی طرّاحی نموده‌اند که در برنامه‌نویسی خبره نبوده و تنها مایل‌اند به ایجاد تصویر، گراف، یا چارت در یک زمینهٔ خاصّ (بدون نگرانی از چند و چون مسائل گرافیکی آن) اقدام نمایند.

از جملهٔ اینگونه برنامه‌ها می‌شود نرم‌افزارهای ویژهٔ نقّاشی در کارهای هنری، و نیز انواع سیستم‌های کَد برای معماری، کسب و کار، امور پزشکی، و مهندسی را ذکر کرد. در مقابل اینها، بسته‌های برنامه‌نویسی عمومی گرافیکی (دستهٔ دوّم) قرار دارد، که وظیفهٔ آنها تأمین و ارائهٔ کتابخانه‌های پیش‌نوشتهٔ نرم‌افزاری‌ است.

این کتابخانه‌ها پر شده‌است از توابع گرافیکی که می‌شود آنها را در زبانهای برنامه‌سازی مختلفی همچون جاوا، سی شارپ، سی++ و فرترن مورد استفاده قرار داد.

گرافیک رایانه‌ای به استفادهٔ وسیع از ریاضیّات کاربردی نیاز دارد. از مهم‌ترین زمینه‌های مربوط، باید به هندسه مسطحه، هندسهٔ فضائی، جبر خطی، و در سطوحی پیشرفته‌تر، به حسابان، معادلات دیفرانسیل، هندسهٔ دیفرانسیل، و روشهای عددی اشاره نمود.
هدف یادگیری گرافیک رایانه

یادگیری گرافیک رایانه‌ای فواید زیر را در پی خواهد داشت :

آشنایی با روش کار ابزارهای ورودی و خروجی در راستای تولید صحنه گرافیکی و واسط کاربر آن
آشنایی با الگوریتم‌های هندسی و روش‌های تولید اشیا
افزایش دید طراحی سه بعدی و قدرت تجسم
انجام مقدمات ساخت بازی رایانه‌ای و کسب توانایی‌های اولیۀ تولید بازی
گرافیک کامپیوتری غیر تعاملی چیست؟
در این نوع گرافیک رایانه ای کاربر هیچ گونه دخالتی در کارکرد عناصر گرافیکی ندارد. محصول شما به صورت خطی از دستورهایی که سازنده به آن می دهد تبعیت می کند. به این نوع گرافیک رایانه ای غیر تعاملی یا گرافیک رایانه ای غیر فعال نیز گفته می‌شود. مانند: محافظ‌های انیمیشنی صفحه نمایش یا کلیپ‌های کارتونی و…
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.