شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

بازاریابی چند کاناله چیست ؟

۵۷ بازديد
قطعا به این موضوع واقف هستد که یک کسب و کار موفق زمانی موفق است که بتواند کار بازار را به نحو احسنت انجام دهد ، بازاریابی به روش های متفاوتی انجام می شود که از جمله آن ها م توان بازار یابی حضوری ، بازار یابی تلفنی ، بازار یابی آنلاین یا دیجیتالی ، بازار یابی چند کاناله و .... اشاره کرد . در مطالب قبل روش های متفاوت بازاریابی را با شما بررسی کردیم . در این مقاله قصد داریم تا بازار یابی چند کاناله را تعریف کنیم و با مزایا و ویژگی های آنان آشنا شویم . پس اگر شما خم با این روش از بار یابی آشناییت ندارید توصیه ما این است که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا در انتها با اهمیت بازاریابی به طور کامل آشنا شوید . 


اهمیت بازاریابی چندکاناله

بازاریابی چند کاناله به این دلیل مهم است که شما باید در جایی که مشتریان تان هستند حضور داشته باشید. اگر به دلیل دیگری برای درک اهمیت بازاریابی چند کاناله نیاز دارید این را در نظر بگیرید که مشتریان بازار
یابی چند کاناله 3 تا 4 برابر بیشتر از مشتریانی که از یک کانال استفاده می‌کنند وقت خود را در کانال‌ها می‌گذرانند. 
شکی نیست که امروزه مشتریان کنترل بسیار بیشتری نسبت به بازاریابان بر روند خرید دارند. با توجه به گسترش کانال‌های موجود، انتخاب بیشتری نسبت به چگونگی دریافت اطلاعات دارند. امروزه برای بدست آوردن مشتریان راه‌های بیشتری وجود دارد، هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ انواع یا تنوع کانال‌ها؛ و همچنان که تعداد کانال‌ها رو به افزایش است نیاز به پذیرفتن و نیز استفاده از بازاریابی چندکاناله نه تنها یک ایده خوب است بلکه یک عامل مهم خواهد بود. 

اهمیت بازاریابی چندکاناله در نکته زیر خلاصه می شود : 

شما باید از طریق کانال های مختلف پیام و محتوای خود را در بازار هدف تان انتشار بدهید. شما باید هر جا که مشتریان تان هستند حضور داشته باشید و مشخص است که این کار تنها با استفاده از یک کانال ارتباطی میسر نیست. در تمامی کانال های ارتباطی، به مشتریان تان این امکان را بدهید که با شما تعامل برقرار کنند.

یکی از روش­های موفق پیاده سازی شده در این زمینه بازاریابی پیکسلی (Pixel marketing) است، در این روش از بازاریابی، سایت­های اینترنتی از طریق ذخیره کوکی در مرورگر اینترنتی، کاربران را رصد می­کنند و متوجه می­شوند که در حال مطالعه چه نوع مقالاتی هستند، سپس وقتی که کاربر به سایت فیسبوک، جیمیل و سایر سایت­های معتبر مراجعه می­کند تبلیغات همان شرکتی را می­بیند که چند وقت پیش در سایت آن شرکت مشغول مطالعه و مشاهده مقالات بود، این نوع از تبلیغات دو نوع تاثیر دارد:

ممکن است کاربران در چنین حالتی این تصور را داشته باشند که شرکت فوق، برند معروفی است که توانسته در سایت­های بزرگ دنیا تبلیغ انجام دهد و همین موضوع حس اعتبار بیشتری نسبت به این شرکت در کاربر ایجاد می­کند.
بازاریابی چند کاناله به صورت هوشمندانه و هدفمند برای کاربران اتفاق می­افتد و زمانی که کاربران در مراحل مختلف خرید هستند (احساس نیاز و آگاهی، تحقیقات، تصمیم­گیری برای خرید) با استفاده از بازاریابی پیکسلی، در مراحل مختلف رصد می­شوند و ترغیب به خرید محصولی خواهند شد که قبلا آن را دیده­اند.

مزایای بازاریابی چندکاناله

کسب دیدگاه بهتر نسبت به کسب وکار

افزایش تجربه مشتری

تعلق خاطر بیشتر نسبت به برند

پیام / محتوای مناسب تولید کنید

مخاطبان را بخش‌بندی کنید

نمونه عملی بازاریابی Omnichannel

اجازه دهید یک نمونه عملی با نقطه تماس نقشه سفر مشتری ایجاد کنیم:

مشتری سایت شما را از طریق جستجوی طبیعی پیدا می‌کند و برای پیراهن‌های قرمز، شروع به جستجو می‌کند. ایمیل آنها با ارائه یک پیشنهاد تخفیف ۱۵%، توسط پنجره پاپ آپ و به قصد خروج از سایت گرفته می‌شود. مشتری سایت را ترک می‌کند.
مشتری، ایمیل خوش‌آمد گویی با بن تخفیف ۱۵% را باز می‌کند و روی آن کلیک می‌کند، دوباره به پیراهن‌های قرمز نگاه می‌کند. مشتری، سایت را بدون خرید کردن از آن ترک می‌کند.
مشتری، چند روز بعد یک ایمیل با پیشنهاد انواع پیراهن‌های قرمز دریافت می‌کند. مشتری روی آن کلیک نمی‌کند.
یک روز بعد، مشتری یک تبلیغ هدف‌مند در فیسبوک با پیراهن قرمزی که به آن علاقه‌مند است، دریافت می‌کند. مشتری به صفحه فیسبوک برند می‌رود و از طریق پیام‌رسان فیسبوک، در مورد هزینه‌های ارسال آن سوالاتی را می‌پرسد.
مشتری روی کمپین ایمیل برند، کلیک می‌کند و سبد خرید خود را با پیراهن‌های قرمز در آن رها می‌کند.
مشتری، یک مجموعه ایمیل به صورت خودکار راه‌اندازی می‌کند و برای اولین سفارش آنها، ارسال رایگان را پیشنهاد می‌دهد.
مشتری برمی‌گردد و خریدهای خود را تمام می‌کند، و خرید یک مجموعه جدید از محصولات مرتبط را راه‌اندازی می‌کند.

پس اهمیت بازاریابی چند کاناله در دو نکته ساده تعریف می شود:

- شما باید از طریق کانال های مختلف پیام و محتوای خود را در بازار هدف خود منتشر کنید. چون شما باید هر جا که مشتری هست حضور داشته باشید و این کار تنها با استفاده از یک کانال ارتباطی میسر نیست.

- در تمامی کانال ها این امکان را به مشتری بدهید که با شما تعامل داشته و بتواند عکس العمل یا اقدام مناسب و متناسب با اهداف شما را انجام دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.