شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

Material Design چیست؟

۶۰ بازديد
آیا تا به حال اسم متریال دیزاین را شنیده اید ؟ آیا قابلیت های متریال دیزاین را می شناسید ؟ در این مقاله قصد داریم تا به طور خلاصه و مفید و به خصوص حرفه ای شما را با متریال دیزاین آشنا کنیم . متریال دیزاین یکی از زبان های طراحی سایت است ، متریال دیزاین  Material Design زبانی از طراحی سایت است که امروزه  ، توجه طراحان سایت را بسیار به سمت خود جذب کرده است ، این زبان دارای قابلیت ها و استاندارد هایی است که در ادامه مطلب آن ها را بررسی خواهیم کرد . این نوع زبان اولین بار در سال 2014 توسط گوگا به همه جهان معرفی شد ،در واقع در ابتدا از این زبان برای طراحی اپلیکشن های موبایل استفاده می شد اما با گذشت زمان از این زبان برای طراحی سایت هم استفاده شد که با محبوبیت زیادی هم روبه رو شد . 

معرفی Material Design و کاربرد آن

پس از موفقیت چشمگیر فریم ورک بوت استرپ و توجه طراحان سایت در دنیا به قابلیت ها و استانداردهای آن که از طرف توییتر معرفی و گسترش داده شد، حالا نوبت به گوگل رسیده است. Material Design که در ابتدا تنها یک راهنمای مفهومی در جهت ایجاد ساختاری استاندارد در طراحی وب بود یک قدم بزرگ به جلو برداشته و با معرفی Material Design Lite به یک راهکار عملی در طراحی وب تبدیل گشته است.

معرفی material design

همواره طراحان وب سایت با این چالش مواجه اند تا یک زبان بصری برای کاربران به وجود آورند که علاوه بر همگام بودن با اصول طراحی کلاسیک ، شامل امکانات و فن آوری های نوین و خلاقانه باشد. گوکل در سال 2014 متریال دیزاین را با هدف ارائه راهنمایی در جهت طراحی زیبا، رابط کاربری مناسب و طراحی ریسپانسیو منتشر کرد.

کاربرد متریال دیزاین

با فریمورک‌های متریال دیزاین می‌توانیم در محصولاتمان در همه‌ی پلتفرم‌ها یکپارچگی داشته باشیم (هم پلتفرم موبایلی و هم تحت وب)
دیگر لازم نیست CSS را از اول بنویسیم و می‌توانیم از کامپوننت‌های آماده‌ی متریال استفاده کنیم.
می‌توانیم با ساخت واسط‌هایی کاربرپسند، مطمئن باشیم که کاربرانمان تجربه‌ی کاربری خوبی خواهند داشت.

چرا از Material Design گوگل استفاده کنیم؟

اصول طراحی متریال دیزاین بر مبنای حرکت و جلب توجه بیننده می باشد. عناصر اصلی در هر وبسایت مانند تایپوگرافی، رنگ، فضا های خالی و فاصله ها همگی به گونه ای طراحی شده اند که توجه بیننده را به خود جلب می کنند. این ترکیب موجب تمرکز چشم کاربر بر روی مفاهیم می شود.

انتخاب آگاهانه ی رنگ، نمایش متن در سایز مناسب، المان های گرافیکی زیبا، فضاهای خالی همگی باعث بوجود آمدن تصاویری گرافیکی چشم نواز می شوند. حرکت نقش مهمی در زیبایی و جذابیت خروجی خواهد داشت و برای هر حرکتی مفهوم و کاربردی مشخص در نظر گرفته شده است.

در متریال دیزاین حرکت، معنی می بخشد

حرکت توجه مخاطب را معطوف می کند و استمرار را از طریق بازخورد ظریف و انتقال منسجم حفظ می کند. با ظاهر شدن عناصر روی صفحه، آنها با ایجاد تعاملاتی با ایجاد دگرگونی های جدید ، محیط را متحول و سازماندهی مجدد می کنند.

طراحی متریال حرفه ای و شیک
هر چیزی که طراحی می کنیم باید خلاقانه و بزرگ باشد.

حرکت به متریال دیزاین معنی می دهد
از حرکت می توان برای کمک به حرکت کاربر و ایجاد معنا استفاده کرد، به ویژه در ارائه بازخورد به کاربر مفید است. به عنوان مثال در اندروید وقتی نمادی را نگه دارید، کمی ظاهر می شود تا به شما بگوید که آماده انتقال است. این حرکت کوچک راهی عالی برای برقراری ارتباط با کاربر و همان هدف متریال دیزاین است.

چگونه متریال دیزاین (Material Design) را دریافت نماییم؟

دو روش برای دانلود فریم ورک متریال دیزاین و منابع وابسته به آن برای شما ذکر می نماییم که شما عزیزان بنا به دلخواه خود از هر روش که راحت تر هستید می توانید بهره ببرید :

می توانید به سایت GitHub مراجعه نمایید و از آنجا به دانلود این برنامه بپردازید .
مستقیما به سایت Material Design Lite رفته و آخرین نسخه را دانلود و دریافت نمایید.
مرورگر هایی مانند اپرا، فایر فاکس، گوگل کروم و … به آسانی طراحی متریال (Material Design) را پشتیبانی می کنند ، ولی این قالب ها در اینترنت اکسپلورر ورژن 9 کمی با مشکل مواجه شده اند .

آیا تا به حال از Bootstrap برای طراحی سایت استفاده کرده اید و تجربه کار با آن را دارید؟

اگر تجربه خوب استفاده از قالب های بوت استرپ را دارید ، باید بگوییم که مطمئنا از کار کردن با طراحی متریال نیز لذت خواهید برد و تجربه خوشایندی برای شما خواهد شد .

اهداف

ایجاد یک زبان بصری که اصول کلاسیک طراحی خوب رو با نوآوری و امکان فناوری و علم ترکیب میکنه از جمله وِیژگی های این ابزار طراحی است. با استفاده از Material Design یک سیستم عامل اساسی ایجاد کنید که برای تجربه یکپارچه در سراسر سیستم عامل ها و اندازه های مختلف دستگاه ها مورد استفاده قرار میگیره.

بنیان انعطاف‌پذیر

سیستم متریال دیزاین طراحی شده تا همیاری برای نمادسازی و نمایش آن باشد. این سیستم با یک کد پایه معمول کامل شده است که اجازه می‌دهد تمامی بخش‌ها، افزونه‌ها و المان‌های طراحی به‌صورت پیوسته و هماهنگ اجرا شود.

برجسته، گرافیکال، جذاب

ساختار عناصر در متریال دیزاین، براساس قابلیت پرینت شدن طراحی شده است،

تایپوگرافی، شبکه ها (ساختارهایی که عناصر بر اساس آن در کنار هم قرار میگیرند.)،

فواصل، ابعاد، رنگ و استفاده از تصویر سازی ها، همگی براساس قابلیت چاپ شدن طراحی شده اند.

عناصر در متریال دیزاین تنها برای لذت بصری طراحی نشده اند.

در پباده سازی عناصر دقت کامل به برجسته کردن نوشته ها و لبه اشیاء و فواصل بین اشیاء در نظر بوده است ،

تا کاربران یک تجربه کاربری رضایت بخش از کار با آن داشته باشند.

تاکید ما در طراحی عناصر کارایی کاربر بوده است و به این ترتیب عناصر در متریال دیزاین بسرعت نسبت

به عملکرد کاربر واکنش نشان داده و مسیر حرکت کاربر را برای او مشخص می کنند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.