چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

گرافیک وب چیست ؟

۷۶ بازديد





گرافیک وب چیست؟

هرچقدر هم که از نظر کد نویسی و برنامه نویسی سایت شما در ردیف بهترین ها قرار داشته باشد و شما از تمامی مهارت های برنامه نویسی و کدنویسی در طراحی سایت خود بهره جسته باشید، باز امتیاز نهایی سایت شما با گرافیک خوب یا بد آن تعیین می شود.

گرافیک وب یکی از مباحث نو و تازه در دنیاست و در کشور ما نیز به جرات می توان گفت هنوز چندان شناخته شده نمی باشد و بقدر کافی به آن پرداخته نشده است.

یک وب سایت خوب وقتی خلق می گردد که حوزه طراحی گرافیک با حوزه برنامه نویسی وب در هم آمیزد و شما بتوانید سایتی با گرافیک خوب و اصول برنامه نویسی درست را پیش روی خود داشته باشید.

گرافیک وب، نحوه و ترکیب استفاده از رنگ ها، چیدمان عناصر تصویری در سایت، نوع و سایز قلم ها، رنگ قلم ها، نمایش تصاویر و در کل موضوعاتی از این دست را شامل میشود. برخی هم گرافیک وب را منحصر به طراحی لوگو و بنرهای تبلیغاتی در سایت می دانند که از نظر ما اینها بخش ناچیزی از گرافیک وب است و در دل آن جای دارد.

گرافیست وب

گرافیست وب یا طراح وب به کسی گفته می شود که به کار طراحی قالب گرافیکی وب سایت و طراحی قالب سایت می پردازد که کار یک گرافیست وب شامل طراحی لوگو برای آن سایت، طراحی قالب گرافیکی ، طراحی اسلایدر سایت و طراحی نوع چیدمان و نگارش مواردی که کاربر می خواهد در سایتش وجود داشته باشد با توجه به نوع طراحی و نیاز مشتری به طراحی وب می پردازد

طراح وب باید به اصول طراحی وب سایت و باکس مدلینگ آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند طراحی قالب سایت را به درستی انجام دارد زیرا چیندمان درست مطالب که شامل معرفی شرکت یا سازمان می شود باید درست و به جا باشد یعنی هر مطلب بسته به اهمیت آن در مکان مناسب خود قرار گیرد زیرا در طراحی وب سایت و کلا طراحی گرافیک بعضی نقاط به نام نقاط طلایی مکان هایی هستند که گرافیست وب باید از انها به خوبی استفاده کند زیرا نقطه طلایی یک طرح وب جای است که کاربر برای اولین بار در صفحه ان را می بیند یعنی چشم به صورت نا خودآگاه ابتدا به آن نقطه نگاه می کند پس یک گرافیست وب باید به تمامی قسمت های سایت در طراحی قالب سایت توجه داشته باشد.


انتخاب فضای طراحی

زبان و فضای طراحی خود را انتخاب کنید و به آن پایبند باشید. اگر به عنوان مثال وب سایت شما قرار است Flat و بر اساس Google Material Design باشد، در وسط کار قوانین را عوض نکنید!

چند نمونه از زبان‌های طراحی:

Google Material Design | طراحی متریال گوگل
Metro Design | طراحی مترو مایکروسافت
Fluent Design | طراحی روان مایکروسافت


انتخاب رنگ
اگر طراحی وب سایت شما بر اساس رنگ سازمانی از پیش تعریف شده باشد، چاره‌ای ندارید و باید با همان رنگ‌ها کنار بیایید.
تعریفی که مشتری از رنگ دارد به صورت تصویر سمت چپ و تعریف یک گرافیست از رنگ به صورت تصویر سمت راست است.


در انتخاب رنگ‌ها باید مشتری را قانع کرد، همیشه برای حرف‌های خود دلیل بیاورید و آن را اثبات کنید. متاسفانه میزان مطالعه در بین گرافیست‌های ما بسیار پایین است. صدها کتاب مختلف در زمینه رنگ شناسی چاپ شده است(مفهوم رنگ و درک رنگ شناسی- رنگ شناسی مدرن و ...). اگر شما مشتری را به کتاب‌های علمی رنگ شناسی ارجاع دهید مطمئن باشید که از شر رنگ‌های شارپ سمت چپ راحت می‌شوید.


انتخاب تصاویر در طراحی وب:

انتخاب یک تصویر نامناسب می تواند اعتبار وب سایت را از بین ببرد.
کیفیت تصاویر در طراحی سایت اصل مهمی است که گرافیست باید رعایت کند، هم چنین تصاویر باید با هویت برند درخواستی مشتری مرتبط باشد.
تصاویر انتخاب شده تنها یک ابزار تزئینی نیست باید عامل کلیدی موفقیت یک وب سایت باشد.


تفاوت شغلی بین طراحی وب در مقابل طراحی گرافیک چیست؟

طراح وب:

هنر را به عنوان راهی برای بهره گیری از فناوری می بیند
تعامل متقابل با مخاطبان خود دارد
بخش فنی بیشتری لازم دارد (یعنی کدگذاری و برنامه نویسی)
از رویکردهای مهندسی در طراحی آنها می کند
باید برنامه ایی برای چگونه گی واکنش و حس مخاطب نسبت به طراحی داشته باشد
نیاز به دانستن نحوه طراحی برای همه دستگاه ها را داشته باشد (یعنی لپ تاپ ، تبلت ، تلفن هوشمند)
می توانند به مرور زمان کار خود را توسعه داده و تقویت کنند
می تواند به واسطه بازخورد و رفتار مخاطب طراحی خود را اصلاح یا به روز کند
در یک جمله ، طراحان وب اشخاصی هستند که می توانند وب سایت ها را طراحی و تولید کنند. کار آنها جنبه های بسیاری را در بر می گیرد ازجمله نحوه معرفی و ارائه محتوای وب ، تعیین و جایگذاری دکمه ها، ترکیب بندی کلمات، کاربرد رنگ در طراحی، و موارد دیگر.

ابزار طراحی در هر مرحله از طراحی متفاوت است، و لازم است طراحان وب به ابزارهای زیادی تسلط داشته باشند. همچنین نیاز به دانستن مهارت های مختلفی از جمله JavaScript, Jquery, PHP, web application development, UI design دارند.

یک گرافیست وب خوب

به علایق مشتری توجه بسیاری دارد
طراحی لوگو یا تغییر رنگ لوگو برای سازمان یا شرکت تا با طرح هارمونی داشته باشد
طراح وب باید بداند باکس مدلینگ چیست
گرافیست وب باید در طراحی اسلایدر سایت دقت کامل داشته باشد
طراح وب سایت به چیدمان موارد سایت دقت می کند و برای هر سایت و طراحی گرافیکی با توجه به هارمونی رنگها عمل می کند
روانشناسی رنگ ها علمیست که در طراحی وب به شما مانند یک دوست مهربان کمک می کند
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.