شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

هاست چیست ؟

۶۷ بازديد
اگر در رشته طراحی سایت شروع به فعالیت کرده اید قطعا با انواع و اقسام اسم های عجیب و غریب آشنا خواهید شد یکی از سوالات متدوالی که ممکن است برای هر کاراموزی به وجود بیاد این سوال است که هاست چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع وجود هاست باعث می شود تا شما بتوانید اطلاعات وب سایت خود را در محلی امن نگهدار کنید ، برخی هاست را با نام هاستینگ و برخی آن را با نام میزبان وب می شناسند. در حقیقت هاست را می توان قسمتی از سرور دانست ، خب برای این که با مشکلی روبه رو نشوید در ادامه این مقاله با هاست ، سرور ، کاربرد هاست و انواع ان آشنا خواهید شد . در ادامه مطلب هاست را و انواع ان را به صورت تخصصی تر باری شما تعریف کرده ایم . 

سرور چیست؟

سرور یک کامپیوتر همیشه روشن و متصل به اینترنت است که منابع مختلفی مانند رم، فضای ذخیره‌سازی، پردازنده و … را برای سرویس‌گیرنده‌های داخل شبکه آماده می‌کند.

هاست چیست ؟

خدمات هاست به یک حساب کاربری با مشخصات و حجم فضای دیسک مشخص در یک سرور امن و مطمئن روی شبکه اینترنت در مراکز داده در دنیا گفته میشود که میتوان در این حساب کاربری سرویس های مختلفی از میزبانی وبسایت تا ایمیل و … دریافت کرد.

برای حضور در فضای مجازی وب علاوه بر طراحی سایت نیاز به خرید سرویس هاست از شرکت های میزبان دارید. هاست وبسایت روی سرور ها در مراکز داده یا دیتاسنتر ها نگهداری میشود و عمده سرورها از دو سیستم عامل لینوکس و ویندوز استفاده می‌کنند. هاست لینوکس معمولا از زبانهای برنامه نویسی PHP و هاست ویندوز از زبانهای برنامه نویسی ASP پشتیبانی میکند. سرور لینوکس مبتنی بر سیستم عامل رایگان لینوکس است و این سرویس از امنیت بالاتری برخوردار است لذا اکثر سایت های بزرگ و مهم وب برای خدمات هاستینگ خود از سرور لینوکس استفاده میکنند. در ادامه انواع خدمات هاست را برایتان توضیح میدهیم.

حالا میخوایم بدونیم ویژگی های هاست خوب چیست ؟

یه هاست خوب باید همیشه در دسترس باشه و قطعی های پی در پی نداشته باشه.
پرسرعت باشه تا سایت ما همیشه با سرعت بالایی برای کاربرانمون باز بشه.
در مقابل حملات و ویروس های اینترنتی هم مقاوم باشه
امکانات جانبی خوبی هم جهت راه اندازی یک وب سایت خوب داشته باشه
و…


هاست ایران و یا هاست خارج از کشور:

مهمترین وجه تمایز دیتاسنتر های داخل و خارج از کشور، در بازدیدکنندگان سایت و نیز حوزه فعالیت تجاری شما می باشد.
به این معنا که اگر حوزه فعالیت شما در عرصه بین الملل و یا در سطح خاورمیانه می باشد و اغلب مشتریان شما از خارج از کشور به سایت مراجعه می کنند، بهتر است هاست خود را روی سرور های خارج از کشور تهیه نمایید.
اما در صورتی که بیشتر بازدیدکنندگان سایت شما در داخل کشور قرار دارند، بهتر است از هاست ایران استفاده نمایید که در این صورت مشکلات ارتباطی اینترنت خارج از کشور را نخواهید داشت.
در نتیجه بسته به نیاز خود و حوزه فعالیت شرکت می بایست هاست ایران و یا هاست خارج از کشور را تهیه نمایی

انواع هاست 

هاست اشتراک چیست؟

به سرور هایی که سایت شما بر روی آن قرار می گیرند سرور میزبان و به فضایی که در این سرور به اطلاعات و سایت شما داده می شود "هاست - Host" گفته می شود. سروری که فضای هاست شما بر روی آن قرار دارد، بنا به توان سخت افزاری آن سرور، هاست های زیادی بر روی آن قرار دارد. یعنی فضای سرور بین افراد و هاست های زیادی به اشتراک گذاشته شده است و به همین دلیل به آن "هاست اشتراکی - Shared Host" می گوییم.

پس اگر بخواهیم یک تعریف خلاصه از هاست ارائه کنیم : یک فضای ذخیره سازی کوچک از یک سرور میزبان خدمات ارائه دهنده وب است که سایت و اطلاعات شما بر روی آن بارگذاری شده است. سایت ها برای محاسبات از منابع سخت افزاری سرور میزبان و برای ارائه در اینترنت از منابع شبکه و پهنای باند آن استفاده می کنند.


هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

در هاست اختصاصی یک سرور فقط به یک مشتری اختصاص داده می‌شود، و تنها یک وبسایت روی آن قرار می‌گیرد. کاربرد این نوع هاست برای وبسایت‌های بسیار بزرگ با تعداد مخاطب بالا است. گرچه سرور اختصاصی مشکلات راه اندازی و نصب سیستم عامل و ... را دارد، اما مزایای زیادی مانند سرعت و امنیت بالا، دسترسی به فضا و پهنای باند اختصاصی و ... هم از مزایای آن است.

هاست وردپرس (WordPress Hosting):

با افزایش محبوبیت وردپرس، بسیاری از سرویس‌دهنده‌های میزبانی وب یک میزبانی وب جدید به نام ” هاست وردپرس ” را ارائه می‌دهند.

به‌طور خلاصه، هاست وردپرس سرویسی است که ارائه‌دهنده میزبانی وب با به‌روز نگه‌داشتن وردپرس شما می‌تواند از سایت شما در برابر تهدیدات امنیتی محافظت کند و از دسترسی هکرها به سایت شما تا حد زیادی جلوگیری کند.

هاست وردپرس زیاد ارزان نیست اما می‌توانید یک میزبان مناسب برای سایت‌های وردپرسی باشد.

سرور نیمه اختصاصی

هاست نیمه اختصاصی (vps hosting یا سرور مجازی) یکی دیگر از سرویس‌های میزبانی وب است که در آن یک سرور به کمک نرم‌افزار‌های مجازی‌ساز مثل vmware به چند بخش مجزا تقسیم می‌شود و هر بخش مثل یک سرور مجزا به‌ کار گرفته می‌شود. در این حالت مشتری منابع و قدرت بیشتری نسبت به حالت هاست اشتراکی در اختیار دارد.

میزبانی وب ابری (Cloud Web Hosting)

در این روش که با گذشت زمان از محبوب ترین روش ها به شمار میرود وب سایت مشتری همیشه در اوج است. این میزبانی جدولی نیز معروف است. در روش هاست ابری همواره چندین سرور در حال کار کردن هستند که همواره حداقل یک سرور برای تحمل بار در دسترس است. به طور مثال زمانی که مشتری به قدرت محاسباتی بیشتری نیاز دارد می تواند فورا آن را از ابر بگیرد البته بعد از پایان یافتن کار منابع اشغال شده آزاد میگردد.

بهترین شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب در ایران


صدها مجموعه و شرکت در زمینه خدمات میزبانی وب در ایران وجود دارد که از میان آنها تنها تعداد محدودی بصورت کاملا حرفه ای و استاندارد فعالیت می کنند. با توجه به بررسی های انجام شده و استناد به حدود 10 سال تجربه کار با انواع شرکت های میزبانی وب، شرکت های زیر به حضور شما معرفی می شوند:

میزبان فا
میهن وب هاست
نت افراز
ایران سرور
هاستیران
هاست دی ال
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.